![]() |
სტუმარს სალამი ( შესვლა | დარეგისტრირება )
![]() |
afxazi |
![]()
პოსტი
#1
|
![]() დავითი ![]() ![]() ![]() ჯგუფი: სენატის თავმჯდომარე პოსტები: 8,814 რეგისტრ.: 7-March 07 წევრი № 1,291 ![]() |
ვხსნი თემას (მართალია არსებობს მრავალი მსგავსი თემა), რადგან ამ ბოლო დროს კარგთან ერთად იმდენი უარყოფითი იწერება, რომ ადამიანი სრულ გაურკვევლობაში ეფლობა და ამ საკითხის ირგვლივაც უკიდურესად ცდომილ სწავლებას ითვისებს. ამ თემაში მინდა მსჯელობაზე უფრო მეტად წარმოდგენილი იყოს მამათა სწავლებანი ამ კუთხით, წყაროს მითითებით. იმედია მაქსიმალურად მვოერიდებით გაურკვეველი წარმომავლობის ციტატების მოტანას და აგრეთვე ზეპირად არსებულ რაღაც ცნობებს. მინდა ჯანსაღად შევხედოთ ამ საკითხს, რათა ადამიანმა მცირედი სწორი ინფორმაცია მაინც მიიღოს.
თავდაპირველად მინდა იოანეს "გამოცხადების" შესახებ დავწერო, უფრო სწორად წარმოვადგინო წყაროები მისი კანონიკურობის შესახებ, ანუ რა გზა განვლო მან, ვიდრე აღიარებულ იქნებოდა ახალი აღთქმის კანონიკურ ძეგლად. ეს იმის საჩვენებლად, რომ ყოველმა ადამიანმა არ უნდა განმარტოს ის თავისი ჭკუით, რომ ამ წიგნთან დაკავშირებით გვმართებს მეტი სიფრთხილე. აქ წარმოდგენილია ის წყაროები, რაც მე მოვიძიე ქართულ ენაზე (ცხადია სხვაც ბევრი არსებობს, მაგრამ ვითარების დასანახად ესეც საკმარისია): მოციქულთა 85-ე კანონი, სადაც საუბარია წმინდა წერილის წიგნთა შესახებ, თუ რომელი წიგნები უნდა მივიჩნიოთ კანონიკურ წიგნებად. მათ შორის ჩამოთვლილია ახალი აღთქმის წიგნებიც: “ჩვენი კი, ანუ ახალი აღთქმის წიგნებია: ოთხი სახარება - მათესი, მარკოზისა, ლუკასი და იოანესი; პავლეს ეპისტოლენი თოთხმეტი, პეტრესი - ორი, იოანეს - სამი, იაკობის - ერთი, იუდასი - ერთი, კლიმენტისა - ორი; აგრეთვე თქვენთვის, ეპისკოპოსთათვის, დადგენილებანი ჩემ, კლიმენტის მიერ რვა წიგნში აღწერილი (რომელთა გამოქვეყნება ყველას წინაშე უჯეროა, მათში შესულ საიდუმლოთა გამო); და საქმენი ჩვენი მოციქულთა.” როგორც ვხედავთ აღნიშნულ კანონში საერთოდ არაფერია ნათქვამი “გამოცხადების” შესახებ. ასევე არაფერია ნათქვამი ამ წიგნის შესახებ ლაოდიკიის კრების (რომელიც 343-381 წლებში უნდა გამართულიყო) 60-ე კანონში: “ახალი აღთქმის წიგნები: სახარება ოთხი: მათესი, მარკოზისა, ლუკასი და იოანესი. საქმე მციქულთა. კათოლიკე ეპისტოლეები შვიდი: იაკობისი 1, პეტრესი 2, იოანესი 3, იუდასი 1. პავლეს ეპისტოლეები 14: რომაელთა მიმართ 1, კორინთელთა მიმართ 2, გალატელთა მიმართ 1, ეფესელთა მიმართ 1, ფილიპელთა მიმართ 1, კოლასელთა მიმართ 1, თესალონიკელთა მიმართ 2, ებრაელთა მიმართ 1, ტიმოთეს მიმართ 2, ტიტეს მიმართ 1, ფილიმონის მიმართ 1.” (დიდი სჯულის კანონი) “გამოცხადებას” არ ახსენებს აგრეთვე წმ. გრიგოლ ღვთისმეტყველი (გარდ. 389 წ.): ახლა ჩამოვთვლი ახალი აღთქმისას: მათემ აღწერა ებრაელთათვის ქრისტეს სასწაულნი, მარკოზმა - ალექსანდრიელთათვის[1], ხოლო საღმრთო ლუკამ - იტალიელთათვის[2] და დიდმა იოვანემ - ზოგადად ყველასათვის. შემდეგ გვაქვს ბრძენ მოციქულთა საქმენი. შემდეგ თოთხმეტი ეპისტოლე პავლესი და შვიდი კათოლიკე ეპისტოლე: ერთი - ღმრთის ძმისა [იაკობის], ორი - პეტრესი, სამი იოანესი, და იუდას ეპისტოლე მეშვიდე ბეჭდად გვაქვს. ამათ გარდა სხვა არ არის მისაღები. (დიდი სჯულის კანონი) სათუუო აზრია წარმოდგენილი წმ. ამფილოქე იკონიელთან (გარდ. 395 წ.): მოისმინე ჩემგან მადლიანი სახელები მახარებელთა წიგნებისა, იცოდე ოთხი: მათე, მარკოზი, მესამე - ლუკა და რიცხვით მათ შორის მეოთხე - იოვანე, ხოლო სიმაღლითა და სჯულით პირველი, ქუხილის ძედ ღირსეულად აღიარებული, რომელმაც დიდად იქუხა სიტყვა ღმრთისა. სხვა წიგნიც არის ლუკასი: საქმე დიდთა მოციქულთა. ამას დაუმატე წარმართთა ქადაგის, რჩეული ჭურჭლის, ბრძენი მოციქულის პავლეს ეპისტოლენი, რიცხვით ორჯერ შვიდი: ერთი რომაელთა და ორი კორინთელთა, სხვა გალატელთა და ეფესელთა მიმართ, ამათ მოსდევს ფილიპელთა და მერმე კოლასელთა და ორი თესალონიკელთა მიმართ. შემდეგ ტიმოთეს მიმართ ორი და ცალ-ცალკე ღირსი ტიტესა და ფილიმონის მიმართ. ერთი ეპისტოლე ებრაელთა მიმართ, რომლის შესახებ იცრუეს, არ არის პავლესიო, თუმც აშკარაა მასში ნიშანი მადლისა. სხვა კათოლიკე ეპისტოლეები შვიდია, როგორც ამბობენ ზოგნი, ზოგს კი მიაჩნია, რომ სამია მხოლოდ. უნდა წავიკითხოთ ერთი - იაკობისა, ერთი პეტრესი და ერთი - იოანესი. ხოლო ზოგი სამ ეპისტოლეს თვლის იოვანესად და ორს პეტრესად, რასაც ემატება ერთი იუდასი და ასე სრულდება შვიდად. ამათთან ერთად ზოგი იოვანეს გამოცხადებასაც აღრიცხავს, ხოლო უმრავლესობა საჭვოდ ხდის მას (“დიდი სჯულის კანონი” წმიდა ამფილოქე იკონიელის სელევკოსის მიმართ მიწერილ იამბიკოდან). წმ. ათანასე ალექსანდრიელი (გარდ. 373 წ.) კი ყოველგვარი ეჭვის გარეშე მიიჩნევს მას მოციქულის კალმით დაწერილ წიგნად: “ახალი აღთქმის მოხსენიებასაც ნუ დავიზარებთ. ესენი არიან - ოთხი სახარება: მათესი, მარკოზისი, ლუკასი და იოანესი. მათ შემდეგ - საქმე მოციქულთა და კათოლიკედ წოდებული მოციქულთა შვიდი ეპისტოლე: იაკობისა - ერთი, პეტრესი - ორი, იოანესი - სამი და იუდასი - ერთი. ამათ მოსდევს პავლე მოციქულის 14 ეპისტოლე, რომელთა რიგი ასეთია: პირველი - რომაელთა მიმართ, მეორე - კორინთელთა მიმართ (ორი), შემდეგ გალატელთა და ეფესელთა მიმართ, ამის შემდეგ - ფილიპელთა და კოლასელთა მიმართ, შემდეგ - თესალონიკელთა მიმართ (ორი) და ებრაელთა მიმართ. შემდეგ ტიმოთეს მიმართ (ერთი) და, დასასრულ, ფილიმონის მიმართ (ერთი) და ბოლოს - იოანეს გამოცხადება.” (“დიდი სჯულის კანონი”, ათანასე ალექსანდრიელის 39-ე სადღესასწაულო ეპისტოლიდან). საბოლოოდ კართაგენის კრებამ ერთმნიშვნელოვნად დაადასტურა ამ წიგნის კანონიკურობა. ამ კრების 24-ე კანონში აღნიშნულია: “ახალი აღთქმის წიგნებია: ოთხი სახარება, მოციქულთა საქმის წიგნი ერთი, პავლეს თოთხმეტი ეპისტოლე, პეტრე მოციქულის ორი ეპისტოლე, იოანე მოციქულის - სამი, იაკობ მოციქულის - ერთი, იუდა მოციქულის - ერთი, იოანეს გამოცხადება, ერთი წიგნი.” (“დიდი სჯულის კანონი”). საინტერესოა აგრეთვე ცნობები ევსები კესარიელის (IV ს.) “საეკლესიო ისტორიიდან”, რომლებსაც აგრეთვე გთავაზობთ: წიგნი III, თავი XVIII “გადმოცემით ამ დროს ჯერ კიდევ ცოცხალ მოციქულსა და მახარებელს, იოანეს ღვთის სიტყვისათვის მოწმობის გამო მისჯილი ჰქონდა კუნძულ პატმოსზე გადასახლება. როდესაც ირინეოსი იოანეს "გამოცხადებად" წოდებულ წიგნში მოყვანილი ანტიქრისტეს სახელის რიცხვის შესახებ წერს, "მწვალებლობების წინააღმდეგ" ნაშრომის მეხუთე წიგნში იოანეს შესახებ ამბობს შემდეგ სიტყვებს: "თუ საჭიროა ახლანდელ დროს მისი სახელის აშკარად ქადაგება, ეს ალბათ მან უნდა თქვას, ვინც იხილა გამოცხადება. რადგან დიდ ხნის წინ არ უხილავს, არამედ თითქმის ჩვენს თაობაში, დომიციანეს მმართველობის დასასრულს.” წიგნი III, თავი XXIV “იოანეს ნაწერთაგან გარდა სახარებისა პირველი ეპისტოლეც არასაეჭვოდ არის აღიარებული თანამედროვეთაგან და ძველთაგანაც, მაგრამ სადავოა დანარჩენი ორი, "გამოცხადების" შესახებაც ამ ჟამამდე მრავალთა შორის არის აზრი გაყოფილი; ესეც მსგავსადვე იქნება თავის დროზე ნაჩვენები და ძველების მოწმობის მოხმობით განსჯილი.” წიგნი V, თავი VIII “მწერალმა ეს თქვა ზემოხსენებული ნაშრომის მესამე წიგნში, მეხუთე წიგნში კი იოანეს "გამოცხადებისა" და ანტიქრისტეს სახელის რიცხვის შესახებ ასე მსჯელობს: "როდესაც ეს ასე არის და ყველა ძველი ნაშრომის ასლშიც მოყვანილია ეს რიცხვი, თვით იოანეს პირისპირ მხილველნიც მოწმობენ და კეთილგონიერებაც გვასწავლის ჩვენ, რომ მხეცის სახელის რიცხვი ბერძნული რიცხვების მიხედვით ამავე ასოების მეშვეობით წარმოჩნდება". შემდეგ აგრძელებს და მის შესახებ ამბობს: "ამრიგად ჩვენ არ ჩავიგდებთ თავს საფრთხეში, რომ გავაკეთოთ უეჭველი განცხადება ანტიქრისტეს სახელის შესახებ. რადგან თუ მისი სახელი გაცხადებულად უნდა იქადაგოს ჩვენს დროში, მაშინ ის გამოცხადების მხილველის მიერ ითქმებოდა; რადგან არცთუ დიდი ხნის წინ უხილავს, არამედ დაახლოებით ჩვენს თაობაში, დომიციანეს მმართველობის დასასრულს". წიგნი VI, თავი XXV "მათეს სახარების [განმარტებების]" პირველ წიგნში, საეკლესიო კანონის დაცვით, დაამოწმებს, რომ იცნობს მხოლოდ ოთხ სახარებას, და ასე წერს: "როგორც გადმოცემით ვისწავლეთ ოთხი სახარების შესახებ, რომლებიც არის ერთადერთი უეჭველი ცის ქვეშ არსებულ ღვთის ეკლესიაში, რომ პირველი დაიწერა ოდესღაც მებაჟის, მოგვიანებით კი იესო ქრისტეს მოციქულის მათეს მიხედვით, ვინც ეს ებრაულ ენაზე შედგენილი გამოსცა იუდაიზმიდან გადმოსული მორწმუნეებისათვის. მეორე კი არის მარკოზის. როგორც პეტრემ უამბო მას, მანაც ისე დაწერა, ვისაც [თავის] ძედ აღიარებს კათოლიკე ეპისტოლეში, როდესაც ამბობს: "მოკითხვას გითვლიან ბაბილონში თანარჩეული და მარკოზი, ძე ჩემი" (1 პეტ. 5, 13). მესამე კი არის ლუკას მიხედვით, პავლეს მიერ ნაქები სახარება წარმართთაგან გადმოსულთათვის შექმნილი. ყველაზე ბოლოს კი [სახარება] იოანეს მიხედვით". "იოანეს [სახარებაზე] განმარტებების" მეხუთე წიგნში იგივე პირი მოციქულთა ეპისტოლეების შესახებ ამას ამბობს: "ის, ვისთვისაც საკმარისი იყო გახდომა მსახურად ახალი აღთქმის არა ასოს, არამედ სულის, - პავლე, ვინც სახარებით აღავსო იერუსალიმიდან მრგვლივშემოვლით ილირიკიამდე, ყველა იმ ეკლესიებს როდი წერდა, რომლებსაც ასწავლიდა, მაგრამ რომლებსაც წერდა, მუხლების მცირე რაოდენობას უგზავნიდა. პეტრემ კი, რომელზეც ქრისტემ ეკლესია დააფუძნა, რომელსაც ჰადესის ბჭენი ვერ დაძლევენ, დაგვიტოვა ერთი აღიარებული ეპისტოლე, შესაძლოა მეორეც; რადგან ის საეჭვოა. რა უნდა ვთქვა იესოს მკერდზე მიყრდნობილის, იოანეს შესახებ, ვინც დაგვიტოვა ერთი სახარება, ვინც აღიარებდა, რომ შეეძლო იმდენის შექმნა, რისი დატევნასაც ქვეყნიერება ვერ შეძლებდა; მან დაწერა "გამოცხადებაც", ვისაც ნაბრძანები ჰქონდა დადუმებულიყო და არ დაეწერა შვიდი ქუხილის ხმები? მან აგრეთვე დაგვიტოვა ძალიან მცირერიცხოვანი მუხლებისაგან შემდგარი ეპისტოლე, შესაძლოა მეორეც და მესამეც; რადგან ამბობენ, რომ ყველა ესენი არ არის ნამდვილი. გარდა იმისა, რომ ორივე ერთად არ შეიცავს ას მუხლსაც". ევსების “საეკლესიო ისტორიის” VII წიგნის XXV თავში კი მოცემულია წმ. დიონისე ალექსანდრიელის მსჯელობა კონკრეტულად ”გამოცხადებასთან” დაკავშირებით, რომელსაც სრულად წარმოვადგენთ: შემდეგ გადადის მომდევნო თემაზე და იოანეს "გამოცხადების" შესახებ ამბობს: "ჩვენამდე ზოგიერთებმა უარყვეს და სრულიად განიშორეს ეს წიგნი, განიხილეს თითოეული თავი და განაცხადეს, რომ შეუცნობელი და არათანმიმდევრულია, სათაური კი ნაყალბევი. ამბობენ, რომ არც იოანეს ეკუთვნის, არც არის გამოცხადება, არამედ უმეცრების მტკიცე და სქელი ფარდით არის დაფარული; და არათუ რომელიმე მოციქული, საერთოდ არც წმინდანი და არც საეკლესიო პირი არ არის ამ თხზულების შემქმნელი, არამედ - კერინთოსი, მისგან [მომდინარე] "კერინთიანელებად" წოდებული მწვალებლობის შემქმნელი, რომელსაც სურდა თავისი თხზულებისათვის ნდობის ღირსი სახელი ეწოდებია. რადგან ეს არის მისი მოძღვრების დოგმატი, რომ ქრისტეს სამეფო დედამიწაზე იქნება, და რაც თვითონ სწადდა, სხეულის მოყვარესა და სრულიად ხორციელს, იმის აღსრულებაზე ოცნებობდა, - მუცელზე და მუცლის საჭმლითა და სასმელით, და ქორწინებებით გაძღომაზე და მათზე, რომელთა მეშვეობით ფიქრობდა, რომ ამათ (ხორციელ სიამეთ - მთარგ.) უფრო შესაფერის სახელს მისცემდა, ასევე დღესასწაულებზე, მსხვერპლშეწირვებსა და წმინდა საკლავებზე. მე კი ამ წიგნის უარყოფას ვერ გავბედავ, მაშინ როცა მრავალ ძმას გულმოდგინებით უპყრია იგი; მაგრამ მიმაჩნია, რომ მის შესახებ მოსაზრება აღემატება ჩემს აზროვნებას და ვთვლი, რომ მისი თითოეული ადგილის განმარტება არის დაფარული და უფრო საკვირველი. და თუმცა მე არ მესმის, მაგრამ ვეჭვობ, რომ უფრო ღრმა რამ დევს [მის] გამონათქვამებში, მათ ვზომავ და განვსჯი არა საკუთარი აზრით, არამედ რწმენას ვანიჭებ უფრო დიდ მნიშვნელობას. და ჩავთვალე, რომ ჩემს აზროვნებაზე უფრო მაღალია, და არ უარვყოფ იმას, რაც ვერ გავიგე, მაგრამ უფრო ის მიკვირს, რაც არ მინახავს". ამის შემდეგ განიხილავს "გამოცხადების" მთელ წერილს და აჩვენებს, რომ ტექსტის ხელმისაწვდომი ნაწილი შეუძლებელია გააზრებულ იქნას, და დასძენს: "მთელი ე. წ. წინასწარმეტყველების დასასრულს წინასწარმეტყველი აკურთხევს მის დამცველებს და საკუთარ თავსაც. რადგან ამბობს: "ნეტარი არის ამ წიგნის წინასწარმეტყველების სიტყვათა დამმარხველი და მეც, იოანე, ამის მხედველი და მსმენელი" (გამოც. 22, 7‑8). არ ვკამათობ, რომ მას იოანე ეწოდება და ეს იოანეს ნაწერი არის, რადგან ვგონებ, რომ ვინმე წმინდანს და ღვთივშთაგონებულს ეკუთვნის. მაგრამ იოლად როდი დავეთანხმები, რომ იგი არის მოციქული, ზებედეს ძე, იაკობის ძმა, ვისიც არის იოანეს სახელით დასათაურებელი სახარება და კათოლიკე ეპისტოლეც. რამეთუ თითოეული მათგანის ხასიათიდან, სიტყვების ბუნებიდან და ე. წ. წიგნის შედგენილობიდან განვსაზღვრავ, რომ არ არის ერთიდაიგივე. რადგან მახარებელი არსად არ მიაწერს თავის სახელს, არც აცხადებს თავის თავს სახარების ან ეპისტოლის მეშვეობით". შემდეგ კვლავ ამბობს: "...იოანე კი არსად, - არც პირველ, არც მესამე პირში. "გამოცხადების" მწერალი კი მაშინვე დასაწყისში წინადააწესებს თავის თავს: "იესო ქრისტეს გამოცხადება, რაც მას გადასცა მალევე მისი მსახურებისათვის საჩვენებლად. იგი აღნიშნა და წარგზავნა მისი ანგელოზის მეშვეობით თავის მონასთან იოანესთან, ვინც დაამოწმა ღვთის სიტყვა და მისი მოწმობა, და რაც იხილა" (გამოცხ. 1, 1‑2). შემდეგ ეპისტოლესაც წერს: "იოანე ასიაში მყოფ შვიდ ეკლესიას, მადლი თქვენ და მშვიდობა" (გამოც. 1, 4). მახარებელი კი კათოლიკე ეპისტოლის წინ არ წერს თავის სახელს, არამედ ყოველგვარი უხვსიტყვაობის გარეშე თვით საღვთო გამოცხადების საიდუმლოდან იწყებს: "რაც იყო დასაბამიდან, რაც გვსმენია, რაც გვინახავს ჩვენი თვალებით" (1 იოან. 1,1). ამ გამოცხადების გამო ნეტარ ჰყოფს უფალი პეტრეს და ეუბნება: "ნეტარ ხარ სიმონ ბარ იონა, რადგან ხორცმა და სისხლმა არ გაგიცხადა შენ, არამედ ჩემმა ზეციერმა მამამ" (მათ. 16, 17). მაგრამ არც იოანეს მეორე და მესამედ წოდებულ მოკლე ეპისტოლეებში არის იოანე სახელით მოხსენიებული, არამედ უსახელოდ არის წარწერილი "ხუცესი" (2 იოან. 1; 3 იოან. 1). მან კი მომდევნო ამბის მოსათხრობად საკმარისად არ ჩათვალა საკუთარი თავის ერთგზის დასახელება, არამედ კვლავ ახსენებს თავის სახელს: "მე იოანე, თქვენი ძმა და თანაზიარი იესოს ტანჯვაში, სასუფეველსა და დათმენაში, ვიყავი პატმოსად წოდებულ კუნძულზე ღვთის სიტყვისა და იესოს მოწმობის გამო" (გამოც. 1, 9). დასასრულ კი ამას ამბობს: "ნეტარია ამ წიგნის წინასწარმეტყველების სიტყვების დამცველი და მეც, იოანე, ამის მხედველი და მსმენელი" (გამოც. 22, 7‑8). ის, რომ იოანე არის ამ სიტყვების მწერალი, უნდა ვირწმუნოთ, რადგან თვითონ ამბობს. მაგრამ თუ რომელი იოანეა, ცხადი არ არის. რადგან თავის თავზე არ ამბობს, როგორც მრავალგზის - სახარებაში, რომ არის უფლის საყვარელი მოწაფე, ან მის მკერდზე მიყრდნობილი (იოან. 13, 25), ან იაკობის ძმა, ან უფლის თვითმხილველი და უშუალო მსმენელი. რადგან რომ ეთქვა ზემოხსენებულთაგან რაიმე, აშკარად საკუთარი თავის წარმოჩენის მსურველი იქნებოდა, მაგრამ ამათგან არცერთს არ ახსენებს, არამედ ამბობს, რომ არის ჩვენი ძმა და თანაზიარი, იესოს მოწმე და გამოცხადების ხილვისა და სმენის გამო ნეტარი (იოან. 22, 7‑8). ვფიქრობ, რომ იოანე მოციქულის მრავალი თანამოსახელე ცხოვრობდა, რომელსაც მის მიმართ სიყვარულის, გაკვირვებისა და აღფრთოვანების გამო, და მის მსგავსად უფლის მიერ შეყვარების სურვილით ამ სახელის აღება უხაროდა, როგორც მორწმუნეთა შვილებს ხშირად ეწოდებათ პავლე და პეტრე. ამრიგად, "მოციქულთა საქმეებში" არსებობს სხვა იოანეც, მარკოზად ზეწოდებული, რომელიც ბარნაბამ და პავლემ თან წაიყვანა, ვის შესახებაც კვლავ ამბობს: "ხოლო ჰყავდათ ასევე იოანე შემწედ" (საქმე. 13, 5). არ ჩანს, ის თუ არის მწერალი, რადგან არ წერია, რომ მათთან ერთად გაემგზავრა ასიისკენ, არამედ ამბობს: "პაფოდან წასულები პავლე და მასთან მყოფნი პამფილიის პერგეში შევიდნენ, იოანე კი მათ ჩამოშორდა და დაბრუნდა იერუსალიმში" (საქმე. 13, 13). ვფიქრობ, რომ იგი იყო სხვა ვინმე ასიაში მყოფთაგან. ასევე ამბობენ, რომ ეფესოში არის ორი საფლავი და ამბობენ, რომ ორივე მათგანი იოანეს ეკუთვნის. "და აზრებიდან, გამონათქვამებიდან და მათი წყობიდან ბუნებრივად აღიქმება, რომ ეს [მწერალი] მისგან განსხვავდება. ერთმანეთს ეთანხმება სახარება და ეპისტოლე, ორივე [ერთმანეთის] მსგავსად იწყება. ერთი ამბობს: "დასაბამში იყო სიტყვა" (იოან. 1, 1), მეორე კი: "რაც იყო დასაბამიდან". ერთი ამბობს: "და სიტყვა ხორცი გახდა და დაემკვიდრა ჩვენს შორის და ვიხილეთ მისი დიდება, დიდება როგორც მამისაგან მხოლოდშობილისა" (იოან. 1, 14); მეორე კი მცირედით ცვლის ამ სიტყვებს: "რაც გვესმა, რაც ვიხილეთ ჩვენი თვალებით, რაც ვნახეთ და ჩვენმა ხელებმა გასინჯა ცხოვრების სიტყვის შესახებ; და ცხოვრება გაცხადებულ იქნა" (1. იოან. 1, 1‑2). ამ სიტყვების შესავალში მიმართავს, როგორც შემდეგ ცხადყოფს, მათ, რომლებიც ამბობენ, რომ უფალი ხორციელად არ მოსულა, რის გამოც მზრუნველად დაურთავს: "და რაც გვიხილავს, დავამოწმებთ და გაუწყებთ თქვენ საუკუნო ცხოვრებას, რომელიც იყო მამასთან და გაგვეცხადა ჩვენ; რაც ვიხილეთ და გვესმა, გაუწყებთ თქვენც" (1 იოან. 1, 2‑3). ერთსა და იმავე [სიტყვას] იყენებს და წინ დადებულს არ განუდგება, ხოლო იმავე თავებისა და სახელების გზით ყველაფერს გაივლის. მათგან ზოგიერთს ჩვენც მოკლედ მოვიხსენიებთ. მაგარამ ყურადღებიანი მკითხველი თითოეულ მათგანში მრავალგზის აღმოაჩენს [სიტყვებს]: "ცხოვრება" (იოან. 1, 4; 1. იოან. 2, 25; 3, 14 და ა. შ.), "სინათლე" (იოან. 1‑12; 1 იოან. 1, 5‑7; 2, 8‑10), "სიბნელისგან მოქცევა"; მრავალგზის: "ჭეშმარიტება" (იოან. 1, 14; 1 იოან. 1, 8; 3, 19 და ა. შ.), "მადლი" (იოან. 1, 14‑17; 2 იოან. 3), "სიხარული" (იოან. 3, 29 და ა. შ.; 1 იოან. 1, 4; 2 იოან. 12; 3 იოან. 4), "ხორცი (იოან. 1, 13‑14; 6, 53‑56 და ა. შ.; 1 იოან. 4,2) და სისხლი (იოან. 6, 53‑56; 19, 34; 1 იოან. 1, 7; 5, 6‑8) უფლისა", "განკითხვა" (იოან. 3, 19 და ა. შ.; 1 იოან. 4, 17; 2, 18 და ა. შ.), "ცოდვათა მიტევება" (შდრ. იოან. 20, 23; 1 იოან. 1, 9; 2, 12; შდრ. 3, 5), "ჩვენს მიმართ ღვთის სიყვარული" (იოან. 3, 16; 14, 23; 17, 23; 1 იოან. 3, 1; 4, 11 და ა. შ.), "ერთმანეთის მიმართ სიყვარულის მცნება" (იოან. 13, 34; 15, 12‑17; 1 იოან. 3, 23 და ა. შ.), რომ უნდა "დავიცვათ ყველა მცნება" (იოან. 15, 10; 1 იოან. 2, 3; 3, 22 და ა. შ.); მხილება "ქვეყნიერების" (იოან. 16, 8; 1 იოან. 2, 16), "ეშმაკის" (1 იოან. 3, 8; 2, 14 და ა. შ.), "ანტიქრისტეს" (1 იოან. 2, 18); "სულიწმინდის აღთქმა" (იოან. 14, 16 და ა. შ.; 1 იოან. 3, 24; 4, 13; შდრ. 2, 20), "ღვთის ძეობილობა" (იოან. 1, 12; 11, 52; 1 იოან. 3, 1‑2 და ა. შ.); ჩვენგან მუდმივი მოთხოვნა "რწმენისა" (იოან. 1, 7 და ა. შ.; 1 იოან. 5, 4); "მამა" და "მე" (იოან. 3, 36 და ა. შ.; 1 იოან. 4, 14 და ა. შ.) - ყველგან გვხვდება ეს სიტყვები. და მთლიანად ყველა ადგილის გავლით ერთსა და იმავე დამახასიათებელ შეფერილობას ხედავ სახარებაშიც და ეპისტოლეშიც. "გამოცხადება" ამათგან ძალიან განსხვავებული და უცხოა, არაფრით არის მათთან დაკავშირებული და მახლობელი, და ძლივს აქვს, როგორც იტყვიან, მათთან საზიარო მარცვალი. ეპისტოლე (არაფერს ვამბობ სახარებაზე) "გამოცხადების" არც ხსენებას, არც აზრს არ შეიცავს, არც "გამოცხადება" - ეპისტოლისას, მაშინ როცა პავლე ეპისტოლეებში თავისი გამოცხადების შესახებ ზოგ რამეს წარმოაჩენს ისეთს, რაც ცალკე არ ჩაუწერია. "გარდა ამისა სტილის მეშვეობითაც შეიძლება აღინიშნოს სახარებისა და ეპისტოლის განსხვავება "გამოცხადებისგან". რადგან ისინი არა მხოლოდ განუხრელად არის ელინთა ენის მიხედვით დაწერილი, არამედ აზრის სიტყვიერი გამოხატვის უდიდესი მჭევრმეტყველების ხელოვნება არის ნაჩვენები სიტყვებით, სილოგიზმებით და წინადადების წყობით, და სრულიად არ მოიპოვება მათში ბარბარიზმი, სოლიციზმი*, ან რაიმე ვულგარიზმი. რადგან, როგორც ჩანს, მწერალს აქვს უფლისგან მიმადლებული ორივე სახის სიტყვა, ცოდნისაც და მეტყველებისაც. მეორე მწერალს კი, არ ვკამათობ, რომ უხილავს გამოცხადებები, მიუღია ცოდნა და წინასწარმეტყველება, მაგრამ ვხედავ, რომ მისი მეტყველება და ენა არ არის ზედმიწევნით ელინური, არამედ იყენებს ბარბაროსულ იდიომებს და ზოგ ადგილას სოლიციზმებსაც, რომელთა ჩამოთვლა ახლა აუცილებელი არ არის. რადგან არა დასაცინად ვამბობ ამას (ნურავინ იფიქრებს ამას), არამედ მხოლოდ ამ წერილების განსხვავებულობის დასადგენად". აქედან კარგად ჩანს, თუ როგორი დამოკიდებულება არსებობდა ამ წიგნის შესახებ პირველ ოთხ საუკუნეში, გამომდინარე ტექსტის სირთულიდან. ამიტომ გვმართებს დიდი სიფრთხილე, როდესაც ვსაუბრობთ ამა თუ იმ სწავლების შესახებ გამოცხადებიდან. მხოლოდ ერთ კონკრეტულ მაგალითს მოვიტან იმის შესახებ, თუ რატომ არის საფრთხილო ამ წიგნის განმარტება. "გამოცხადების" XX თავში ვკითხულობთ "ვიხილე ზეცით ჩამომავალი ანგელოზი, რომელსაც ხელთ ეპყრა უფსკრულის გასაღები და გრძელი ჯაჭვი. და შეიპყრო ურჩხული, დასაბამიერი გველი, რომელიც არის ეშმაკი და სატანა, და შეკრა იგი ათასი წლით. უფსრულში ჩააგდო და შიგ გამომწყვდეული ბეჭდით დაბეჭდა, რათა აღარ აცთუნებდეს ხალხებს, ვიდრე არ გასრულდება ათასი წელი, რის შემდეგაც მცირედი ხნით დაიხსნის თავს. ვიხილე ტახტნი და მათზე მსხდომარენი, რომელთაც მიეცა ხელმწიფება მსჯავრის აღსრულებისა, და იესოს მოწმობისა და ღვთის სიტყვისათვის თავმოკვეთილთა სულები, რომლებიც არც მხეცს ეთაყვანენ, არც მის ხატებას, და არ მიიღეს მისი ნიშანი თავიანთ შუბლსა თუ ხელზე; ამიტომაც გაცოცხლდნენ და ქრისტესთან ერთად სუფევდნენ ათას წელიწადს. დანარჩენი მკვდრები კი არ გაცოცხლებულან ათასი წლის გასრულებამდე. ეს არის პირველი აღდგომა." (20, 1-5). სწორედ ამ მუხლების საფუძველზე პირველი საუკუნეების ეკლესიაში გაჩნდა ე.წ. ქილიაზმის (ათასწლეული) ერესი, რომელმაც თვით ეკლესიაშიც კი შეაღწია: მაგ. წმ. ირინეოს ლიონელი ამბობს: "”ისინი (უკეთურნი, ე.ჭ.) ვერ ცნობენ ღვთის განგებულებას, ვერც მართალთა აღდგომისა და სასუფევლის საიდუმლოს, რაც არის დასაბამი უხრწნელებისა და რომლის მიერაც ღვთის შემეცნებაში წარემატებიან ღირსეულნი... ამ განახლებულ შესაქმეში, ღვთის გამოჩინების ჟამს, უპირველესად აღდგებიან მართალნი და დაიმკვიდრებენ კიდეც იმას, რაც ღმერთმა აღუთქვა მამებს ანუ იმეუფებენ მასთან (მაცხოვართან, ე.ჭ.) ერთად, ხოლო განკითხვა შემდეგ იქნება, რადგანაც მართებულია, რომ თვით შესაქმეში მიიღონ მათ ნაცვალგება მათი ღვაწლისა, სადაც აწამეს და გვემეს ისინი და ტანჯეს ყოველგვარი სახის სატანჯველით, რომ ამავე შესაქმეში, სადაც სიკვდილი უსაჯეს ღვთის სიყვარულისათვის, ახლად იცხოვრონ მათ, რომ ამავე შესაქმეში, სადაც დაითმინეს მათ მონობა, იმეუფონ, რადგანაც ღმერთი ყოვლად მდიდარია და ყოველივე მას ეკუთვნის. ამიტომაც ხამს, რომ ეს შესაქმე, აღდგენილი პირველსახეში, იყოს მართალთა სამფლობელო შეუზღუდველად” აგრეთვე წმ. იუსტინე მარტვილიც ამბობს: "ამ მხრივ იუსტინე, როგორც ჩანს, იზიარებდა მილენარისტთა მოძღვრებას ათასწლეულის შესახებ. იგი აღნიშნავს: “ხოლო მე და ყველამ მათ, რომლებიც აგრეთვე მართლმოაზროვნე (“ორთოგნომენეს”) ქრისტიანები არიან, ვიცით, რომ იქნება ხორცით აღდგომა და როგორც აღიარებენ ეზეკიელი, ესაია და სხვა წინასწარმეტყველნი, ათასი წელი (ვიქნებით) აშენებულ, შეკრულ და გავრცობილ იერუსალიმში... ჩვენს შორის ერთმა კაცმა, სახელად იოანემ, ქრისტეს ერთ-ერთმა მოციქულმა მასზე აღსრულებულ “გამოცხადებაში” იწინასწარმეტყველა, რომ ქრისტეს მორწმუნენი ათას წელს დაჰყოფდნენ იერუსალიმში, ამის შემდეგ კი მოხდებოდა საყოველთაო (“კათოლიკე”) და, მოკლედ რომ ვთქვათ (“სჳნელონტი ფანაი”), ერთსულოვანი (“ჰომოთჳმადონ”) საუკუნო აღდგომა ყველასთან ერთად და განკითხვა მათი” ეს სწავლება სახეზე იყო III საუკუნეშიც, რასაც ფართო ხასიათი მისცა ვინმე ნეპოტმა, ვისთან პოლემიკაშიც წმ. დიონისე ალექსანდრიელმა ამხილა ეს მოძღვრება. მინდა სრულად წარმოვადგინო ეს თავი ევსების "საეკლესიო ისტორიიდან", რადგან ერთ-ერთი შესანიშნავი მაგალითია იმისა, თუ როგორი დამოკიდებულება უნდა გვქონდეს გაუკუღმართებულ ადმაიანებთან. -------------------- სათნოება თვითკმარია ბედნიერებისთვის კლიმენტი ალექსანდრიელი |
![]() ![]() |
afxazi |
![]()
პოსტი
#2
|
![]() დავითი ![]() ![]() ![]() ჯგუფი: სენატის თავმჯდომარე პოსტები: 8,814 რეგისტრ.: 7-March 07 წევრი № 1,291 ![]() |
როგორი იყო ესქატოლოგიური მოლოდონი სხვადასხვა ეპოქაში (ამ თემაზე ადრე მქონდა დაწერილი პროფესორ ედიშერ ჭელიძის ლექცია და მას კვლავ გავიმეორებ)
“ძველად არათუ სხვა აღმსარებელთა შორის, თვით მართლმადიდებლურ წიაღშიც კი ერთი წელთა აღრიცხვა არასოდეს არ ყოფილა. მაგალითად ქართული ტრადიციით ადამიდან ქრისტეს შობამდე გასული იყო 5604 წელი, ბიზანტიაში კი მიღებული იყო 5509 წელი (დაახლოებით VIIს-მდე), მოგვიანებით 5508 წ (ცნობილია აგრეთვე 5516 წელიც). ჩნობილი იყო აგრეთვე ალექსანდრიული წელთა აღრიცხვა, რომელიც ადამიდან მაცხოვრის შობამდე ითვლიდა 5492 წელს. ამ ყოველივეს თუ რა საფუძველი ქონდა ამაზე ამჟამად ვერ ვისაუბრებთ, ეს ძალიან ვრცელი საკითხია, მხოლოდ იმას ავღნიშნავთ, რომ ამ თარიღებს შორის დიდი სხვაობები იმიტომ არ გახლავთ, რომ ესაა პრაქტიკასთან და ყოფასთან მისადაგებული წელთა აღრიცხვები, თორემ ზოგადი გაგებით, სიმბოლური გაგებით რაც საფუძველია ყველა დასაბამითგანი წელთააღრიცხვებისა, ქვეყნის გაჩენიდან (ადამის შობიდან) მაცხოვრის შობამდე იანგარიშება 5500 წელი. წელთა აღრიცხვების ანგარიში ერთია, მაგრამ ამ წელთა აღრიცხვების შიგნით წრიული, პერიოდული მიმოქცევების ანგარიშიც ხდება, რასაც ეწოდება ინდიქტიონი. ინდიქტიონი ესაა მოვლენა, როდესაც რაღაცა წრეს შემოივლის, საწყის წერტილს დაუბრუნდება და შემდეგ ახლიდან დაიწყებს იგივე წრის გავლას. მაგალითად მთვარე ყოველ 19 წელიწადში ერთხელ ხელახლა იმეორებს მთელ თავის, ასე ვთქვათ მარშრუტს, ისევე როგორც მზეც ანალოგიურად მოქმედებს ყოველი 28 წლის განმავლობაში. ეს მზისა და მთვარის ინდიქტიონებია, მაგრამ ორივესი ერთად არის 532 წელი, ანუ ყოველი 532 წლის შემდეგ ზუსტად ისეთივე პლანეტარული მოძღაობაა მზისა და მთვარისა, როგორ 532 წლის წინ იყო. ანუ 532 წელი ის ციკლია, რომელიც აბოლოვებს ერთ დიდ პლანეტარულ მოძრაობას და ზუსტად იგივე მოძრაობა ხელახლა იწყება შემდეგი 532 წლის განმავლობაში. ამიტომ ამ532 წელს ეწოდება დიდი ინდიქტიონი. ძირითადად ეს 532 წლიანი ციკლები გამოიყენებოდა წელთა აღრიცხვების ჩამოყალიბების საფუძვლად. ამასთან რადგან 532 არაა მრგვალი თარიღი, მრგვალი კი არის 500, ამიტომ 532 წელი სიმბოლურ მეტყველებასა და აზროვნებაში 500 წლად წარმოჩინდება. თითო 500 წელი მიიჩნევა თითო ციკლად, თითო ჟამად. აქედან გამომდინარე მაცხოვარი, რომელიც მეათერთმეტე ჟამის მუშაკია, ხოლო მეთორმეტე ჟამი სასუფევლის დადგომას, მეორედ მოსვლას ნიშნავს (სიმბოლურად ცხადია), რომელიც მეათრეთმეტე ჟამს მოივლინა დედამიწაზე, თუკი თორმეტ ჟამად გავყოფთ სამყაროს ისტორიას და თითო ჟამს სიმბოლურად 500 წლად ვიანგარიშებთ, გამოდის რომ მაცხოვარი მოივლინა 5500 წელს, ხოლო მეორედ მოსვლა უნდა მომხდარიყო 500 წლის შემდეგ, ანუ დასაბამითგან 6000 წელს, როგორც მიიჩნეოდა კიდეც IV საუკუნემდე. ასეთ გამოთვლებს კიდევ რამდენიმე ფაქტორით ამყარებდნენ, მაგრამ ყოველი ასეთი გამოთვლა, თუნდაც ეს რომელიმე დიდი მოძღვრის მხრიდან ყოფილიყო, მარცხით დამთავრდა და ასეც უნდა ყოფილიყო. რაც შეეხებათ მოციქულებს, ისინი მხოლოდ მინიშნებებზე საუბრობდნენ და მათგან კონკრეტულ თარიღობრივ გამოთვლას ადგილი არასოდეს არ ქონია. რადგან პეტრე მოციქულმა ეს სიტყვები თქვა, რომ წელი ათასი ვითარცა ერთიდ დღე უფლის წინაშე, აშკარაა, რომ მოციქულებს ქონდათ, და ეს ასეც უნდა ყოფილიყო, აბსოლუტურად უცდომელი გაგება ამ საკითხისა, რომ არავინ არ იცის როდის დადგება უფლის მეორედ მოსვლა. ამიტომ ეს გამოთვლები ანუ თარიღობრივი მაჩვენებლის დადგენა მეორედ მოსვლისა არის უკიდურესი ცდომილება. ერთადერთი რაც უეჭველად ვიცით ისაა, რომ რაც დრო გადის თანდათან უფრო ვუახლოვდებით სამყაროს აღსასრულის თარიღს ანუ მეორედ მოსვლას, როგორც ფიქსირებულ თარიღს. პირველი ვინც კონკრეტულად შეეხო ამ თარიღობრივ გამოთვლას ეს გახლდათ ირინეოს ლიონელი, რომელმაც მხეცის ციფრში (666) ამოიკითხა სიტყვა (უფრო სწორად მან ჩათვალა რომ ეს სიტყვა ამოიკითხა) “ტეიტან”, ანუ ტიტანი. ტიტანი გულისხმობდა მაშინდელ მომძლავრებას წარმართული ტომებისას ეკლესიის წინააღმდეგ, რაც ირინეოსს აფიქრებინებდა მის ეპოქაში მეორედ მოსვლის აღსრულებას. რაც შეეხება სიტყვას, მისი ბერძნული შესატყვისის ასოთა მნიშვნელობა რომ შევკრიბოთ მივიღებთ 666-ს, ანუ ბერძნულად ტ-ს შეესაბამება რიცხვი 300, რადგან ორი ტ-ა ამ სიტყვაში, შესაბამისად 600, ხოლო დანარჩენი ასოებისგან იკრიბება 66. მოვიყვანთ შესაბამის ციტატას: “ასე, რომ, ამ მხეცში, როდესაც ის მოვა, შემოიკრიბება ყოველგვარი უსამართლობა და ყოველგვარი ცთომილება, რათა შესაძლებელი გახდეს, რომ ყოველი ძალი განდგომილებისა, რაც კი შეღვრილია მასში და მასშივეა განგრძობილი, მიეცეს სახმილს ცეცხლისას. ამიტომაც მართებულად შეიცავს მისი სახელი რიცხვს 666, რადგანაც იგი თავის თავში შემოკრებს უსამართლობის ყოველგვარ ნარევს, რასაც სათავე დაედო წარღვნამდე ანგელოზთა განდგომიოლების სახით... ამგვარად ექვსასი წელი... აღნიშნავს ამ კაცის (ანტიქრისტეს) სახეს, რომელშიც შემოიკრიბება ექვსიათასი წლის ყოველი განდგომილება, უსამართლობა და ურჯულოება, ცრუ წინასწარმეტყველება, ცთომილება და ყოველი ის საქმე, რომელთა მიზეზითაც მოიწევა ცეცხლისმიერი წარღვნა”. შემდგომი მოღვაწე არის იპოლიტე რომაელი (III ს), რომელმაც სპეციალური შრომა უძღვნა იმ განსაკუთრებულ მოლოდინს მეორედ მოსვლისას, რასაც მის ცხოვრებაში ქონდა ადგილი. წმ. იპოლიტე რომაელი ჩვენთვის ცნობილი უადრესი პერიოდის მოღვაწეთაგან, სრულიად პირდაპირ შეიძლება ითქვას, რომ ყველაზე გამოკვეთილი ქრონოლოგისტია, პიროვნება, რომელმაც განსაკუთრებული ყურადღება მიაქცია ჟამთა აღრიცხვას და ჟამთა აღრიცხვის კვალობაზე სპეციალური შრომების შედგენა ივალდებულა. ამ მხრივ მართლაც განსაკუთრებული ღირებულებისაა ხსენებული მოღვაწის თხზულება, რომელსაც სათაურშივე ეწოდება “ქრონიკონი”, რაც მან 234 წელს დაასრულა და რაც გულისხმობს ქვეყნიერების ისტორიის ქრონიკონს ანუ ჟამთა აღრიცხვას შესაქმის დასაბამიდან ვიდრე ნაწარმოების დაწერის წლამდე. წმ. იპოლიტემ ეს ქრონიკონი შეადგინა იმ მიზნით, რომ დაეცხრო მორწმუნეთა მგზნებარე მოლოდინი მეორედ მოსვლისა. ავტორი მიიჩნევს, რომ სამყარომ უნდა იარსებოს ექვსიათასი წელი. ეს თვალსაზრისი იპოლიტე რომაელისა ეფუძნება ყოვლიერების შექმნას ექვს დღეში ერთი მხრივ და მეორე მხრივ ფსალმუნთა და პეტრე მოციქულის სწავლებას იმის შესახებ, რომ წელი ათასი როგორც ერთი დღე უფლის წინაშე და შესაბამისად ბიბლიური ექვსი დღე მისთვის წარმოჩნდება 6000 წლის გამომსახველი, რაც ქვეყნიერების ხანგრძლივობის და ასაკის განმსაზღვრელ თარიღად მოიაზრა მან. წმ. იპოლიტემ ჩათვალა, რომ 6000 წელი უნდა იარსებოს მატერიალურმა სამყარომ ამ სახით, როგორც ის ჩვენს თვალთა წინაშეა, ხოლო შემდეგ იგი დაბოლოვდება, დადგება მეორედ მოსვლის ჟამი და რადგან ყველა მორწმუნე მეორედ მოსვლის ჟამს ელის, წინასწარვე ძიებანი და იმედგაცრუებათა და სასოწარკვეთათა შემთხვევები აქედან გამომდინარე თავიდან უნდა იქნეს აცილებული, რადგან პიროვნება, რომელიც საკუთარი გამოანგარიშებებით გადაწყვეტს, რომ მეორედ მოსვლა დაახლოებით ამა თუ იმ თარიღს უწევს და ეს თარიღი მის ცხოვრებასაც შეესაბამება ხოლო შემდეგ აღნიშნულ თარიღზე არ მოხდება ეს უმნიშვნელოვანესი მოვლენა და რა თქმა უნდა არ მოხდება, ასეთი პიროვნება ჩვეულებრივ სასოწარკვეთას ეძლევა, რისი შემთხვევებიც ცნობილია. რადგან ერთგზის უფალმა განაჩინა, რომ მეორედ მოსვლის ჟამი არავინ იცის არც კაცთაგან ვინმემ და არც ანგელოზთაგან და როგორც წმ. იოანე ოქროპირი გვაუწყებს, ამან აუკრძალა თვით მოციქულებსაც კი ამ ჟამის გამოძიება, რა თქმა უნდა, ნებისმიერი მცდელობა მეორედ მოსვლის თარიღის დადგენისა წინდაწინვე განწირულია მარცხისთვის. ჩვენ ვხედავთ, რომ ზოგჯერ ეკლესიის მამათა შორისაც კი ეს მხარე ბოლომდე ვერ აღიკვეთება და მათგანაც მცდელობა მიახლოებითი განსაზღვრისა თუ როდის დადგება მეორედ მოსვლა, სახეზეა. ერთ-ერთი ნიმუში ესეც გახლავთ, რომ იპოლიტე რომაელმა თავისი გამოანგარიშებით სამყაროს შექმნიდან მე-6000 წელს, ასე ვთქვათ, განაჩინა მეორედ მოსვლის დადგომა. ხოლო რადგან ის თხზულება, რომელშიც ამგვარი გამოთვლანია მოცემული, დაიწერა, როგორც უკვე ვთქვით, 234 წელს ანუ დასაბამიდან 5738 წელს (მისი ქრონოლოგიის შესაბამისად. ანდა 5734 წელს, რადგან როგორც ცნობილია იპოლიტე რომაელი ქვეყნიერების შექმნიდან მაცხოვრის მოსვლამდე, ანუ ჩვენი წელთაღრიცხვის დადგომამდე, 5500 წელს ითვლიდა), და რადგანაც 6000 წლამდე კიდევ დიდი მონაკვეთი ქრონოლოგიური ჟამთა აღრიცხვისა რჩებოდა, რასაც ერთი ადამიანის სოცოცხლე, რა თქმა უნდა, ვერ გაწვდებაო, ამით წმ. იპოლიტე იმ მორწმუნეებს, რომლებიც ყოველ წამიერად ელოდნენ უკვე მათ სიცოცხლეში მეორედ მოსვლას და იმედგაცრუებაც ეუფლებოდათ, რომ ეს თარიღი არ დგებოდა, აი ამგვარი გამოთვლის შესაბამისად დაუცხრობს ამ არაჯანსაღ მოლოდინს, განაკრძალებს მათ აი ამგვარი მაცდური რამ განწყობილებისგან და შთაუგონებს ყოველწამიერად მოლოდინს მეორედ მოსვლისას და არა ერთ რომელიმე თარიღზე. მართლაც აზრი იმის შესახებ, რომ დავუშვათ ჩვენს ცხოვრებაში არ დადგება ეს უმნიშვნელოვანესი მოვლენა, არანაირად ჩვენს ცხოვრებას სასოწარკვეთისა და უიმედობის განწყობას არ უნდა უქმნიდეს, რადგანაც ყველა პიროვნებისთვის ფაქტობრივად უკვე მეორედ მოსვლაა დამდგარი როდესაც იგი აღესრულება, იმიტომ, რომ მისი ხვედრი მეტნაკლებად უკვე, მისი ამქვეყნიური მოღვაწეობის შესაბამისად, რა თქმა უნდა, განსაზღვრულია და მეორედ მოსვლაც სხვა არაფერია თუ არა ბოლოჟამიერი დადასტურება, განჩინება და განსაზღვრა ყველა ადამიანის საბოლოო ხვედრისა. IV საუკუნის ისეთი დიდი მოღვაწე, როგორიც იყო მაკარი დიდი, აშკარად მიუთითებდა თავის ეპისტოლეებში (რომელიც ქართულად არის გამოცემული), რომ უფლის ნათქვამისებრ, უკანასკნელ ჟამს გამრავლდება უკეთურება და “აჰა ესე ყოველი ჟამთა შინა ჩუენთა აღესრულებისო”. ზემოთ ჩამოთვლილი სამი დიდი მოღვაწე მაინც ცხოვრებაზე დაკვირვებით აკეთებდა ამგვარ შეფასებას, რომ მათი მოღვაწეობის პერიოდშია, როგორც აღინიშნა, არაერთი დევნა და შევიწროვება განიცადა ქრისტიანულმა ეკლესიამ. მაგრამ ამ ყოველივეს პარალელურად 6000 წლიანი პერიოდს გასვლის შემდეგ მეორედ მოსვლის დადგომის მოლოდინი მაინც აქტუალური იყო. თუმცა საინტერესოა ის, რომ სხვადასხვა ეკლესიაში არსებული წელთა აღრიცხვითი სისტემის მიხედვით ეს 6000 წლიანი პერიოდის დასასრული სხვადასხვა თარიღს ემთხვეოდა. მაგალითად ქართული ტრადიციით, როგორც აღინიშნა, დასაბამითგან ქრისტეს შობამდე გასული იყო 5604 წელი, შესაბამისად 6000 წელი სრულდებოდა ქრისტეს შობიდან 396 წელს. საერთო ჯამში ყველა ეკლესიის წელთა აღრიცხვის სისტემით, მაშინდელ მცხოვრებთა გაგებით, მეორედ მოსვლა IV-V ს-ში უნდა მომხდარიყო. მაგრამ ცხადია ეს არ მომხდარა. თუმცა ამ გამოთვლით სისტემებ ჩაუტარდათ ხელახალი რევიზია (თუ შეიძლება ასე ითქვას) და მოძიებულ იქნა ასეთი გამოსავალი, რომ ბიბლიაში არ არის მოხსენიებული მხოლოდ ექვსი დღე (პეტე მოციქულის მიხედვით უფლის წინაშე ერთი დღე 1000 წელს უდრის (თუმცა სიმბოლურად), იხსენიება აგრეთვე მეშვიდე დღეც, რა დროსაც მართალია უფალმა დაისვენა, მაგრამ ეს დღე ნახსენებია და ამ შემთხვევაში სწორედ ამ დღეზე გაკეთდ აქცენტი და შესაბამისად მოლოდინმა კიდევ 1000 წლით გადაინაცვლა. ამ მხრი IV საუკუნის საქართველოში რა ვითარება იყო ძნელი სათქმელია, მაგრამ 1396 წლის შესახებ ვიცით ძალიან კარგად. ამ პერიოდის შესახებ კორნელი კეკელიძეს აქვს გამოქვეყნებული მასალები, საიდანაც ცხადი ხდება თუ როგორი გაცხოველებული მოლოდინი იყო მეორედ მოსვლისა. წარმოიდგინეთ ამ მოლოდინს როგორ უწყობდა ხელს იმ დროინდელი მოვლენებიც, რომ ერთ დროს უძლიერესი სახელმწიფო წინა აზიაში ასე დაქუცმაცებული და განადგურებული იყო. მაგრამ ამჯერადაც ეს მოლოდინი იმედგაცრუებით დამთავრდა, იმედგაცრუებით გაუცნობიერებელი მოლოდინის გამო. აი რა მასალები მოაქვს კორნელი კეკელიძეს: კეკელიძე ასახელებს პიროვნება აბუსერიძე ტბელს, რომელიც მისი თქმით ეპისკოპოსი უნდა ყოფილიყო, და მის შრომას "ქრონიკონი სრული მისითა საუწყებელითა და განგებითა", სადაც ეს უკანასლნელი წერს: "წელთა დასაბამითგანთა შჳდათასთა იტყჳან წმიდანი წერილნი ვიდრე აღსასრულადმდე; და ესე ხუთას ოცდა ათორმეტი წელიწადი არს ერთისა ქრონიკონისჲ, და რაჲ განსრულდეს, ბოლოსა ამისსა იგივე შეუთქს, რომელი თავსა დაწყებულა; ათორმეტჯერ უწინარეს ამისა ქცეულა და აწ ამას მეათცამეტესა შინა ვართ, და ამისი ოთხას ორმეოცდა ათცამეტი წელიწადი გარდახდა წელსა (780+453=1233), ხოლო დასაბამითგან ყოველნი გარდახდეს ექუსათას რვაას ოცდა ათჩჳდმეტნი წელიწადნი (6837-5604=1233), და რაჲ ესეცა დასრულდეს, რომელი დაშთომილ არს, ამისსა შემდგომად ყოველნივე დასაბამითგან იქმნებიან ექუსათას ცხრაას ათექუსმეტნი წელნი და შჳდათას წლად დააკლდებიან ოთხმეოცდა ოთხნი მეათოთხმეტისა ქრონიკონისანი: და უკუეთუ დააცადოს ღმერთმან, ესევე თავსა დაიწყებს, რომელი დამიწერია, და იქი დასრულდების, სადა ჯუარი დამისუამს; გარნა ვინ უწყის, უკუეთუ აწცა მოიწიოს ჟამსა, რომელსა არა ვჰგონებდეთ, სიტყჳსა-ებრ წმიდისა სახარებისა, ვინაჲთგან კაცად-კაცადისა-თჳსცა ჟამსა არასაეჭუელსა მოიწევის წამისყოფაჲ სოფლით განსვლისაჲ, და არცა წმიდანი წერილნი წამებენ ამათ ოთხმეოცდა ოთხთა წელთა მოქცევასა, გარნა ამის რიცხჳსა კლებისა-თჳს დავწერე, რომელ არს შჳდათას წლად განმასრულებელი". როგორც ვხედავთ აბუსერიძე ტბელის აზრით, პერსონალური, "კაცად-კაცადისი" აღსასრული ყოველ წამსაა მოსალოდნელი, ხოლო ზოგადი, კოსმიური, არ გადაცილდება შვიდათას წელს, რომელიც მოდის მეთოთხმეტე მოქცევის ოთხმოცდამეოთხე ქორონიკონს, ესე იგი 1396 (1312+84) წელს, ამიტომ მისი ქრონიკულ-პასქალისტური გამოანგარიშებაც აღნიშნულ საზღვარს არ სცილდება. მეორე დოკუმენტი ამგვარივე მნიშვნელობისა ჩვენ გვაქვს ეგრეთწოდებულ წყაროსთავის (შემდეგ უბისის) სახარებაში მეცამეტე საუკუნისა; გადამწერს ამს ახარებისა, საბას, რომელიც თითქმის თანამედროვეა აბუსერიძე ტბელისა, შემდეგი იამბიკო დაურთავს მისთვის: სიბრძნით მპყრობელმან ჟამთამან რაჟამს იგი ათასეულთა შჳდეულნი აარვნეს, მკად ბრძანოს აგარაკი, ღუარძლნი განრჩევად, მთესვარნი მისნი მრისხანებით აარვნეს, ხოლო მართალნი აღტაცებად ღრუბელთა, შემთხუევად [მისა] მყის, აერნი აარვნეს, დაჯდეს საყდართა, კითხვად სცეს მატიანე, უწოდოს ღირსთა მარჯუენით, ნიჭნი აარვნეს. (ეტიუდები ძველი ქართული ლიტერატურის ისტორიიდან, ტ. IV): საგულისხმო ფრაზას ვხვდებით იოანე საბანისძის “აბო წამებაში”, კერძოდ ავტორი ამბობს: “ამასთან, არათუ მარტოოდენ ჩემთვის არის საშური წმინდა მოწამის ამ საწადელი მარტვილობის სმენა, არამედ ასევე მართებს ყველა თქვენგანს, რომ გაკვირვებაში იყოს ჩემთან ერთად, რომლებიც კი “მეშვიდე ათასწლეულში”, - ამ შემოკლებულ დროში”, - ვდგავართ, რა დროისთვისაც უფალი ამბობს: “ბევრი შეცდება და ბევრს შეაცდენენ” (მათე 24, 5,11) და მოციქული პავლე მისწერს ტიმოთეს: “მოვა დრო, როდესაც ამ მაცხოვნებელ მოძღვრებას აღარ განიკუთვნებენ, არამედ საკუთარი სურვილისამებრ თვითონვე შეიკრებენ მოძღვრებას ყურთა ქავილით, როდესაც ჭეშმარიტებისგაბნ მიაბრუნებენ ყურთასმენას და ზღაპრებს მიუბრუნდებიან” (II ტიმ. 4, 3-4), რაც ხდება კიდეც ახლა ამ დროს ჩვენს შორის”. აქ ნახსენებ ფრაზას “მეშვიდე ათასწლეული” სწორედ მეორედ მოსვლის მოლოდინს გულისხმობს, რაც შესაბამისი გამოთვლების შედეგად იქნა გამოწვეული. თუმცა როგორც ვხედავთ მას შემდეგ XII საუკუნეა გასული. და ბოლოს ძალიან საყურადღებო მოვლენაა აღწერილი ტიმოთე ალექსანდრიელის ცხოვრებაში (IX), რომ ამ უკანასკნელის უდაბნოში მოღვაწეობის პერიოდში, უეცრად გახდება ცნობილი, რომ რომელიღაც პიროვნება დადის უდაბდნოდან უდაბნოში და ქადაგებს, რომ 80 დღის შემდეგ დადგება მეორედ მოსვლა (ამ ადამიანის შესახებ ყველამ იცოდა, რომ ის იყო დიდი მოღვაწე, დიდი ასკეტი, თუმცა მისი გაგებით მან განღმრთობის განსაკუთრებულ მწვერვალს მიაღწია და ყველაზე დიდ საიდუმლოს მიწვდა. ამიტომ გადაწყვიტა ყველასთვის ეცნობებინა თითქოსდა მისგან დადგენილი მეორედ მოსვლის კონკრეტული თარიღი. როდესაც ეს პიროვნება იმ უდაბნოს მიუახლოვდება, სადაც ტიმოთე მოღვაწეობდა, ტიმოთეს, როგორც გამორჩეულ მოძღვარს შეატყობინებენ აღნიშნული ფაქტის შესახებ და დაეკითხებიან აზრს ირწმუნონ თუ არა ამ მქადაგებლის. ტიმოთე ერთხანს ჩაფიქრდება და მცირე ხნის შემდეგ ეტყვის მასთან კითხვით მისულებს, რომ წადით და როდესაც ის ქადაგებას დაიწყებს დაიჭირეთ და ჩემთან მოიყვანეთო. მართლაც ტიმოთესგან გაგზავნილები შეიპყრობენ აღნიშნულ მქადაგებელ და მასთან მიიყვანან, ტიმოთე კი მის გაროზგვას დაავალებს, რის შედეგადაც ეს პიროვნება მართლაც შეიცვლის აზრს და იტყვის რომ ვცდებოდიო. როგორც ვხედავთ არაერთი ფაქტია ეკლესიის ისტორიაში, როდესაც ადამიანები კონკრეტულ ეპოქაში ელოდნენ მეორედ მოსვლას და ამ ხმრივ ჩვენი ეპოქა როგორც ჩანს გამონაკლისი არ არის. ცხადია შესაძლოა ეს დღე ხვალ დადგეს, ან ზეგ, ან ერთი თვის შემდეგ, ან ათი წლის შემდეგ... აქ უბრალოდ საუბარია იმაზე, რომ ადამიანმა კონკრეტული ვადების დასახელებისგან თავი უნდა შეიკავოს. სწორედ ამიტომ მომდევნო თემა ამ საკითხს მიეძღვნება. -------------------- სათნოება თვითკმარია ბედნიერებისთვის კლიმენტი ალექსანდრიელი |
![]() ![]() |
მსუბუქი ვერსია | ახლა არის: 31st July 2025 - 11:04 AM |
მართლმადიდებლური არხი: ივერიონი
ფორუმის ელექტრონული ფოსტა: იმეილი