![]() |
სტუმარს სალამი ( შესვლა | დარეგისტრირება )
![]() |
afxazi |
![]()
პოსტი
#1
|
![]() დავითი ![]() ![]() ![]() ჯგუფი: სენატის თავმჯდომარე პოსტები: 8,814 რეგისტრ.: 7-March 07 წევრი № 1,291 ![]() |
ვხსნი თემას (მართალია არსებობს მრავალი მსგავსი თემა), რადგან ამ ბოლო დროს კარგთან ერთად იმდენი უარყოფითი იწერება, რომ ადამიანი სრულ გაურკვევლობაში ეფლობა და ამ საკითხის ირგვლივაც უკიდურესად ცდომილ სწავლებას ითვისებს. ამ თემაში მინდა მსჯელობაზე უფრო მეტად წარმოდგენილი იყოს მამათა სწავლებანი ამ კუთხით, წყაროს მითითებით. იმედია მაქსიმალურად მვოერიდებით გაურკვეველი წარმომავლობის ციტატების მოტანას და აგრეთვე ზეპირად არსებულ რაღაც ცნობებს. მინდა ჯანსაღად შევხედოთ ამ საკითხს, რათა ადამიანმა მცირედი სწორი ინფორმაცია მაინც მიიღოს.
თავდაპირველად მინდა იოანეს "გამოცხადების" შესახებ დავწერო, უფრო სწორად წარმოვადგინო წყაროები მისი კანონიკურობის შესახებ, ანუ რა გზა განვლო მან, ვიდრე აღიარებულ იქნებოდა ახალი აღთქმის კანონიკურ ძეგლად. ეს იმის საჩვენებლად, რომ ყოველმა ადამიანმა არ უნდა განმარტოს ის თავისი ჭკუით, რომ ამ წიგნთან დაკავშირებით გვმართებს მეტი სიფრთხილე. აქ წარმოდგენილია ის წყაროები, რაც მე მოვიძიე ქართულ ენაზე (ცხადია სხვაც ბევრი არსებობს, მაგრამ ვითარების დასანახად ესეც საკმარისია): მოციქულთა 85-ე კანონი, სადაც საუბარია წმინდა წერილის წიგნთა შესახებ, თუ რომელი წიგნები უნდა მივიჩნიოთ კანონიკურ წიგნებად. მათ შორის ჩამოთვლილია ახალი აღთქმის წიგნებიც: “ჩვენი კი, ანუ ახალი აღთქმის წიგნებია: ოთხი სახარება - მათესი, მარკოზისა, ლუკასი და იოანესი; პავლეს ეპისტოლენი თოთხმეტი, პეტრესი - ორი, იოანეს - სამი, იაკობის - ერთი, იუდასი - ერთი, კლიმენტისა - ორი; აგრეთვე თქვენთვის, ეპისკოპოსთათვის, დადგენილებანი ჩემ, კლიმენტის მიერ რვა წიგნში აღწერილი (რომელთა გამოქვეყნება ყველას წინაშე უჯეროა, მათში შესულ საიდუმლოთა გამო); და საქმენი ჩვენი მოციქულთა.” როგორც ვხედავთ აღნიშნულ კანონში საერთოდ არაფერია ნათქვამი “გამოცხადების” შესახებ. ასევე არაფერია ნათქვამი ამ წიგნის შესახებ ლაოდიკიის კრების (რომელიც 343-381 წლებში უნდა გამართულიყო) 60-ე კანონში: “ახალი აღთქმის წიგნები: სახარება ოთხი: მათესი, მარკოზისა, ლუკასი და იოანესი. საქმე მციქულთა. კათოლიკე ეპისტოლეები შვიდი: იაკობისი 1, პეტრესი 2, იოანესი 3, იუდასი 1. პავლეს ეპისტოლეები 14: რომაელთა მიმართ 1, კორინთელთა მიმართ 2, გალატელთა მიმართ 1, ეფესელთა მიმართ 1, ფილიპელთა მიმართ 1, კოლასელთა მიმართ 1, თესალონიკელთა მიმართ 2, ებრაელთა მიმართ 1, ტიმოთეს მიმართ 2, ტიტეს მიმართ 1, ფილიმონის მიმართ 1.” (დიდი სჯულის კანონი) “გამოცხადებას” არ ახსენებს აგრეთვე წმ. გრიგოლ ღვთისმეტყველი (გარდ. 389 წ.): ახლა ჩამოვთვლი ახალი აღთქმისას: მათემ აღწერა ებრაელთათვის ქრისტეს სასწაულნი, მარკოზმა - ალექსანდრიელთათვის[1], ხოლო საღმრთო ლუკამ - იტალიელთათვის[2] და დიდმა იოვანემ - ზოგადად ყველასათვის. შემდეგ გვაქვს ბრძენ მოციქულთა საქმენი. შემდეგ თოთხმეტი ეპისტოლე პავლესი და შვიდი კათოლიკე ეპისტოლე: ერთი - ღმრთის ძმისა [იაკობის], ორი - პეტრესი, სამი იოანესი, და იუდას ეპისტოლე მეშვიდე ბეჭდად გვაქვს. ამათ გარდა სხვა არ არის მისაღები. (დიდი სჯულის კანონი) სათუუო აზრია წარმოდგენილი წმ. ამფილოქე იკონიელთან (გარდ. 395 წ.): მოისმინე ჩემგან მადლიანი სახელები მახარებელთა წიგნებისა, იცოდე ოთხი: მათე, მარკოზი, მესამე - ლუკა და რიცხვით მათ შორის მეოთხე - იოვანე, ხოლო სიმაღლითა და სჯულით პირველი, ქუხილის ძედ ღირსეულად აღიარებული, რომელმაც დიდად იქუხა სიტყვა ღმრთისა. სხვა წიგნიც არის ლუკასი: საქმე დიდთა მოციქულთა. ამას დაუმატე წარმართთა ქადაგის, რჩეული ჭურჭლის, ბრძენი მოციქულის პავლეს ეპისტოლენი, რიცხვით ორჯერ შვიდი: ერთი რომაელთა და ორი კორინთელთა, სხვა გალატელთა და ეფესელთა მიმართ, ამათ მოსდევს ფილიპელთა და მერმე კოლასელთა და ორი თესალონიკელთა მიმართ. შემდეგ ტიმოთეს მიმართ ორი და ცალ-ცალკე ღირსი ტიტესა და ფილიმონის მიმართ. ერთი ეპისტოლე ებრაელთა მიმართ, რომლის შესახებ იცრუეს, არ არის პავლესიო, თუმც აშკარაა მასში ნიშანი მადლისა. სხვა კათოლიკე ეპისტოლეები შვიდია, როგორც ამბობენ ზოგნი, ზოგს კი მიაჩნია, რომ სამია მხოლოდ. უნდა წავიკითხოთ ერთი - იაკობისა, ერთი პეტრესი და ერთი - იოანესი. ხოლო ზოგი სამ ეპისტოლეს თვლის იოვანესად და ორს პეტრესად, რასაც ემატება ერთი იუდასი და ასე სრულდება შვიდად. ამათთან ერთად ზოგი იოვანეს გამოცხადებასაც აღრიცხავს, ხოლო უმრავლესობა საჭვოდ ხდის მას (“დიდი სჯულის კანონი” წმიდა ამფილოქე იკონიელის სელევკოსის მიმართ მიწერილ იამბიკოდან). წმ. ათანასე ალექსანდრიელი (გარდ. 373 წ.) კი ყოველგვარი ეჭვის გარეშე მიიჩნევს მას მოციქულის კალმით დაწერილ წიგნად: “ახალი აღთქმის მოხსენიებასაც ნუ დავიზარებთ. ესენი არიან - ოთხი სახარება: მათესი, მარკოზისი, ლუკასი და იოანესი. მათ შემდეგ - საქმე მოციქულთა და კათოლიკედ წოდებული მოციქულთა შვიდი ეპისტოლე: იაკობისა - ერთი, პეტრესი - ორი, იოანესი - სამი და იუდასი - ერთი. ამათ მოსდევს პავლე მოციქულის 14 ეპისტოლე, რომელთა რიგი ასეთია: პირველი - რომაელთა მიმართ, მეორე - კორინთელთა მიმართ (ორი), შემდეგ გალატელთა და ეფესელთა მიმართ, ამის შემდეგ - ფილიპელთა და კოლასელთა მიმართ, შემდეგ - თესალონიკელთა მიმართ (ორი) და ებრაელთა მიმართ. შემდეგ ტიმოთეს მიმართ (ერთი) და, დასასრულ, ფილიმონის მიმართ (ერთი) და ბოლოს - იოანეს გამოცხადება.” (“დიდი სჯულის კანონი”, ათანასე ალექსანდრიელის 39-ე სადღესასწაულო ეპისტოლიდან). საბოლოოდ კართაგენის კრებამ ერთმნიშვნელოვნად დაადასტურა ამ წიგნის კანონიკურობა. ამ კრების 24-ე კანონში აღნიშნულია: “ახალი აღთქმის წიგნებია: ოთხი სახარება, მოციქულთა საქმის წიგნი ერთი, პავლეს თოთხმეტი ეპისტოლე, პეტრე მოციქულის ორი ეპისტოლე, იოანე მოციქულის - სამი, იაკობ მოციქულის - ერთი, იუდა მოციქულის - ერთი, იოანეს გამოცხადება, ერთი წიგნი.” (“დიდი სჯულის კანონი”). საინტერესოა აგრეთვე ცნობები ევსები კესარიელის (IV ს.) “საეკლესიო ისტორიიდან”, რომლებსაც აგრეთვე გთავაზობთ: წიგნი III, თავი XVIII “გადმოცემით ამ დროს ჯერ კიდევ ცოცხალ მოციქულსა და მახარებელს, იოანეს ღვთის სიტყვისათვის მოწმობის გამო მისჯილი ჰქონდა კუნძულ პატმოსზე გადასახლება. როდესაც ირინეოსი იოანეს "გამოცხადებად" წოდებულ წიგნში მოყვანილი ანტიქრისტეს სახელის რიცხვის შესახებ წერს, "მწვალებლობების წინააღმდეგ" ნაშრომის მეხუთე წიგნში იოანეს შესახებ ამბობს შემდეგ სიტყვებს: "თუ საჭიროა ახლანდელ დროს მისი სახელის აშკარად ქადაგება, ეს ალბათ მან უნდა თქვას, ვინც იხილა გამოცხადება. რადგან დიდ ხნის წინ არ უხილავს, არამედ თითქმის ჩვენს თაობაში, დომიციანეს მმართველობის დასასრულს.” წიგნი III, თავი XXIV “იოანეს ნაწერთაგან გარდა სახარებისა პირველი ეპისტოლეც არასაეჭვოდ არის აღიარებული თანამედროვეთაგან და ძველთაგანაც, მაგრამ სადავოა დანარჩენი ორი, "გამოცხადების" შესახებაც ამ ჟამამდე მრავალთა შორის არის აზრი გაყოფილი; ესეც მსგავსადვე იქნება თავის დროზე ნაჩვენები და ძველების მოწმობის მოხმობით განსჯილი.” წიგნი V, თავი VIII “მწერალმა ეს თქვა ზემოხსენებული ნაშრომის მესამე წიგნში, მეხუთე წიგნში კი იოანეს "გამოცხადებისა" და ანტიქრისტეს სახელის რიცხვის შესახებ ასე მსჯელობს: "როდესაც ეს ასე არის და ყველა ძველი ნაშრომის ასლშიც მოყვანილია ეს რიცხვი, თვით იოანეს პირისპირ მხილველნიც მოწმობენ და კეთილგონიერებაც გვასწავლის ჩვენ, რომ მხეცის სახელის რიცხვი ბერძნული რიცხვების მიხედვით ამავე ასოების მეშვეობით წარმოჩნდება". შემდეგ აგრძელებს და მის შესახებ ამბობს: "ამრიგად ჩვენ არ ჩავიგდებთ თავს საფრთხეში, რომ გავაკეთოთ უეჭველი განცხადება ანტიქრისტეს სახელის შესახებ. რადგან თუ მისი სახელი გაცხადებულად უნდა იქადაგოს ჩვენს დროში, მაშინ ის გამოცხადების მხილველის მიერ ითქმებოდა; რადგან არცთუ დიდი ხნის წინ უხილავს, არამედ დაახლოებით ჩვენს თაობაში, დომიციანეს მმართველობის დასასრულს". წიგნი VI, თავი XXV "მათეს სახარების [განმარტებების]" პირველ წიგნში, საეკლესიო კანონის დაცვით, დაამოწმებს, რომ იცნობს მხოლოდ ოთხ სახარებას, და ასე წერს: "როგორც გადმოცემით ვისწავლეთ ოთხი სახარების შესახებ, რომლებიც არის ერთადერთი უეჭველი ცის ქვეშ არსებულ ღვთის ეკლესიაში, რომ პირველი დაიწერა ოდესღაც მებაჟის, მოგვიანებით კი იესო ქრისტეს მოციქულის მათეს მიხედვით, ვინც ეს ებრაულ ენაზე შედგენილი გამოსცა იუდაიზმიდან გადმოსული მორწმუნეებისათვის. მეორე კი არის მარკოზის. როგორც პეტრემ უამბო მას, მანაც ისე დაწერა, ვისაც [თავის] ძედ აღიარებს კათოლიკე ეპისტოლეში, როდესაც ამბობს: "მოკითხვას გითვლიან ბაბილონში თანარჩეული და მარკოზი, ძე ჩემი" (1 პეტ. 5, 13). მესამე კი არის ლუკას მიხედვით, პავლეს მიერ ნაქები სახარება წარმართთაგან გადმოსულთათვის შექმნილი. ყველაზე ბოლოს კი [სახარება] იოანეს მიხედვით". "იოანეს [სახარებაზე] განმარტებების" მეხუთე წიგნში იგივე პირი მოციქულთა ეპისტოლეების შესახებ ამას ამბობს: "ის, ვისთვისაც საკმარისი იყო გახდომა მსახურად ახალი აღთქმის არა ასოს, არამედ სულის, - პავლე, ვინც სახარებით აღავსო იერუსალიმიდან მრგვლივშემოვლით ილირიკიამდე, ყველა იმ ეკლესიებს როდი წერდა, რომლებსაც ასწავლიდა, მაგრამ რომლებსაც წერდა, მუხლების მცირე რაოდენობას უგზავნიდა. პეტრემ კი, რომელზეც ქრისტემ ეკლესია დააფუძნა, რომელსაც ჰადესის ბჭენი ვერ დაძლევენ, დაგვიტოვა ერთი აღიარებული ეპისტოლე, შესაძლოა მეორეც; რადგან ის საეჭვოა. რა უნდა ვთქვა იესოს მკერდზე მიყრდნობილის, იოანეს შესახებ, ვინც დაგვიტოვა ერთი სახარება, ვინც აღიარებდა, რომ შეეძლო იმდენის შექმნა, რისი დატევნასაც ქვეყნიერება ვერ შეძლებდა; მან დაწერა "გამოცხადებაც", ვისაც ნაბრძანები ჰქონდა დადუმებულიყო და არ დაეწერა შვიდი ქუხილის ხმები? მან აგრეთვე დაგვიტოვა ძალიან მცირერიცხოვანი მუხლებისაგან შემდგარი ეპისტოლე, შესაძლოა მეორეც და მესამეც; რადგან ამბობენ, რომ ყველა ესენი არ არის ნამდვილი. გარდა იმისა, რომ ორივე ერთად არ შეიცავს ას მუხლსაც". ევსების “საეკლესიო ისტორიის” VII წიგნის XXV თავში კი მოცემულია წმ. დიონისე ალექსანდრიელის მსჯელობა კონკრეტულად ”გამოცხადებასთან” დაკავშირებით, რომელსაც სრულად წარმოვადგენთ: შემდეგ გადადის მომდევნო თემაზე და იოანეს "გამოცხადების" შესახებ ამბობს: "ჩვენამდე ზოგიერთებმა უარყვეს და სრულიად განიშორეს ეს წიგნი, განიხილეს თითოეული თავი და განაცხადეს, რომ შეუცნობელი და არათანმიმდევრულია, სათაური კი ნაყალბევი. ამბობენ, რომ არც იოანეს ეკუთვნის, არც არის გამოცხადება, არამედ უმეცრების მტკიცე და სქელი ფარდით არის დაფარული; და არათუ რომელიმე მოციქული, საერთოდ არც წმინდანი და არც საეკლესიო პირი არ არის ამ თხზულების შემქმნელი, არამედ - კერინთოსი, მისგან [მომდინარე] "კერინთიანელებად" წოდებული მწვალებლობის შემქმნელი, რომელსაც სურდა თავისი თხზულებისათვის ნდობის ღირსი სახელი ეწოდებია. რადგან ეს არის მისი მოძღვრების დოგმატი, რომ ქრისტეს სამეფო დედამიწაზე იქნება, და რაც თვითონ სწადდა, სხეულის მოყვარესა და სრულიად ხორციელს, იმის აღსრულებაზე ოცნებობდა, - მუცელზე და მუცლის საჭმლითა და სასმელით, და ქორწინებებით გაძღომაზე და მათზე, რომელთა მეშვეობით ფიქრობდა, რომ ამათ (ხორციელ სიამეთ - მთარგ.) უფრო შესაფერის სახელს მისცემდა, ასევე დღესასწაულებზე, მსხვერპლშეწირვებსა და წმინდა საკლავებზე. მე კი ამ წიგნის უარყოფას ვერ გავბედავ, მაშინ როცა მრავალ ძმას გულმოდგინებით უპყრია იგი; მაგრამ მიმაჩნია, რომ მის შესახებ მოსაზრება აღემატება ჩემს აზროვნებას და ვთვლი, რომ მისი თითოეული ადგილის განმარტება არის დაფარული და უფრო საკვირველი. და თუმცა მე არ მესმის, მაგრამ ვეჭვობ, რომ უფრო ღრმა რამ დევს [მის] გამონათქვამებში, მათ ვზომავ და განვსჯი არა საკუთარი აზრით, არამედ რწმენას ვანიჭებ უფრო დიდ მნიშვნელობას. და ჩავთვალე, რომ ჩემს აზროვნებაზე უფრო მაღალია, და არ უარვყოფ იმას, რაც ვერ გავიგე, მაგრამ უფრო ის მიკვირს, რაც არ მინახავს". ამის შემდეგ განიხილავს "გამოცხადების" მთელ წერილს და აჩვენებს, რომ ტექსტის ხელმისაწვდომი ნაწილი შეუძლებელია გააზრებულ იქნას, და დასძენს: "მთელი ე. წ. წინასწარმეტყველების დასასრულს წინასწარმეტყველი აკურთხევს მის დამცველებს და საკუთარ თავსაც. რადგან ამბობს: "ნეტარი არის ამ წიგნის წინასწარმეტყველების სიტყვათა დამმარხველი და მეც, იოანე, ამის მხედველი და მსმენელი" (გამოც. 22, 7‑8). არ ვკამათობ, რომ მას იოანე ეწოდება და ეს იოანეს ნაწერი არის, რადგან ვგონებ, რომ ვინმე წმინდანს და ღვთივშთაგონებულს ეკუთვნის. მაგრამ იოლად როდი დავეთანხმები, რომ იგი არის მოციქული, ზებედეს ძე, იაკობის ძმა, ვისიც არის იოანეს სახელით დასათაურებელი სახარება და კათოლიკე ეპისტოლეც. რამეთუ თითოეული მათგანის ხასიათიდან, სიტყვების ბუნებიდან და ე. წ. წიგნის შედგენილობიდან განვსაზღვრავ, რომ არ არის ერთიდაიგივე. რადგან მახარებელი არსად არ მიაწერს თავის სახელს, არც აცხადებს თავის თავს სახარების ან ეპისტოლის მეშვეობით". შემდეგ კვლავ ამბობს: "...იოანე კი არსად, - არც პირველ, არც მესამე პირში. "გამოცხადების" მწერალი კი მაშინვე დასაწყისში წინადააწესებს თავის თავს: "იესო ქრისტეს გამოცხადება, რაც მას გადასცა მალევე მისი მსახურებისათვის საჩვენებლად. იგი აღნიშნა და წარგზავნა მისი ანგელოზის მეშვეობით თავის მონასთან იოანესთან, ვინც დაამოწმა ღვთის სიტყვა და მისი მოწმობა, და რაც იხილა" (გამოცხ. 1, 1‑2). შემდეგ ეპისტოლესაც წერს: "იოანე ასიაში მყოფ შვიდ ეკლესიას, მადლი თქვენ და მშვიდობა" (გამოც. 1, 4). მახარებელი კი კათოლიკე ეპისტოლის წინ არ წერს თავის სახელს, არამედ ყოველგვარი უხვსიტყვაობის გარეშე თვით საღვთო გამოცხადების საიდუმლოდან იწყებს: "რაც იყო დასაბამიდან, რაც გვსმენია, რაც გვინახავს ჩვენი თვალებით" (1 იოან. 1,1). ამ გამოცხადების გამო ნეტარ ჰყოფს უფალი პეტრეს და ეუბნება: "ნეტარ ხარ სიმონ ბარ იონა, რადგან ხორცმა და სისხლმა არ გაგიცხადა შენ, არამედ ჩემმა ზეციერმა მამამ" (მათ. 16, 17). მაგრამ არც იოანეს მეორე და მესამედ წოდებულ მოკლე ეპისტოლეებში არის იოანე სახელით მოხსენიებული, არამედ უსახელოდ არის წარწერილი "ხუცესი" (2 იოან. 1; 3 იოან. 1). მან კი მომდევნო ამბის მოსათხრობად საკმარისად არ ჩათვალა საკუთარი თავის ერთგზის დასახელება, არამედ კვლავ ახსენებს თავის სახელს: "მე იოანე, თქვენი ძმა და თანაზიარი იესოს ტანჯვაში, სასუფეველსა და დათმენაში, ვიყავი პატმოსად წოდებულ კუნძულზე ღვთის სიტყვისა და იესოს მოწმობის გამო" (გამოც. 1, 9). დასასრულ კი ამას ამბობს: "ნეტარია ამ წიგნის წინასწარმეტყველების სიტყვების დამცველი და მეც, იოანე, ამის მხედველი და მსმენელი" (გამოც. 22, 7‑8). ის, რომ იოანე არის ამ სიტყვების მწერალი, უნდა ვირწმუნოთ, რადგან თვითონ ამბობს. მაგრამ თუ რომელი იოანეა, ცხადი არ არის. რადგან თავის თავზე არ ამბობს, როგორც მრავალგზის - სახარებაში, რომ არის უფლის საყვარელი მოწაფე, ან მის მკერდზე მიყრდნობილი (იოან. 13, 25), ან იაკობის ძმა, ან უფლის თვითმხილველი და უშუალო მსმენელი. რადგან რომ ეთქვა ზემოხსენებულთაგან რაიმე, აშკარად საკუთარი თავის წარმოჩენის მსურველი იქნებოდა, მაგრამ ამათგან არცერთს არ ახსენებს, არამედ ამბობს, რომ არის ჩვენი ძმა და თანაზიარი, იესოს მოწმე და გამოცხადების ხილვისა და სმენის გამო ნეტარი (იოან. 22, 7‑8). ვფიქრობ, რომ იოანე მოციქულის მრავალი თანამოსახელე ცხოვრობდა, რომელსაც მის მიმართ სიყვარულის, გაკვირვებისა და აღფრთოვანების გამო, და მის მსგავსად უფლის მიერ შეყვარების სურვილით ამ სახელის აღება უხაროდა, როგორც მორწმუნეთა შვილებს ხშირად ეწოდებათ პავლე და პეტრე. ამრიგად, "მოციქულთა საქმეებში" არსებობს სხვა იოანეც, მარკოზად ზეწოდებული, რომელიც ბარნაბამ და პავლემ თან წაიყვანა, ვის შესახებაც კვლავ ამბობს: "ხოლო ჰყავდათ ასევე იოანე შემწედ" (საქმე. 13, 5). არ ჩანს, ის თუ არის მწერალი, რადგან არ წერია, რომ მათთან ერთად გაემგზავრა ასიისკენ, არამედ ამბობს: "პაფოდან წასულები პავლე და მასთან მყოფნი პამფილიის პერგეში შევიდნენ, იოანე კი მათ ჩამოშორდა და დაბრუნდა იერუსალიმში" (საქმე. 13, 13). ვფიქრობ, რომ იგი იყო სხვა ვინმე ასიაში მყოფთაგან. ასევე ამბობენ, რომ ეფესოში არის ორი საფლავი და ამბობენ, რომ ორივე მათგანი იოანეს ეკუთვნის. "და აზრებიდან, გამონათქვამებიდან და მათი წყობიდან ბუნებრივად აღიქმება, რომ ეს [მწერალი] მისგან განსხვავდება. ერთმანეთს ეთანხმება სახარება და ეპისტოლე, ორივე [ერთმანეთის] მსგავსად იწყება. ერთი ამბობს: "დასაბამში იყო სიტყვა" (იოან. 1, 1), მეორე კი: "რაც იყო დასაბამიდან". ერთი ამბობს: "და სიტყვა ხორცი გახდა და დაემკვიდრა ჩვენს შორის და ვიხილეთ მისი დიდება, დიდება როგორც მამისაგან მხოლოდშობილისა" (იოან. 1, 14); მეორე კი მცირედით ცვლის ამ სიტყვებს: "რაც გვესმა, რაც ვიხილეთ ჩვენი თვალებით, რაც ვნახეთ და ჩვენმა ხელებმა გასინჯა ცხოვრების სიტყვის შესახებ; და ცხოვრება გაცხადებულ იქნა" (1. იოან. 1, 1‑2). ამ სიტყვების შესავალში მიმართავს, როგორც შემდეგ ცხადყოფს, მათ, რომლებიც ამბობენ, რომ უფალი ხორციელად არ მოსულა, რის გამოც მზრუნველად დაურთავს: "და რაც გვიხილავს, დავამოწმებთ და გაუწყებთ თქვენ საუკუნო ცხოვრებას, რომელიც იყო მამასთან და გაგვეცხადა ჩვენ; რაც ვიხილეთ და გვესმა, გაუწყებთ თქვენც" (1 იოან. 1, 2‑3). ერთსა და იმავე [სიტყვას] იყენებს და წინ დადებულს არ განუდგება, ხოლო იმავე თავებისა და სახელების გზით ყველაფერს გაივლის. მათგან ზოგიერთს ჩვენც მოკლედ მოვიხსენიებთ. მაგარამ ყურადღებიანი მკითხველი თითოეულ მათგანში მრავალგზის აღმოაჩენს [სიტყვებს]: "ცხოვრება" (იოან. 1, 4; 1. იოან. 2, 25; 3, 14 და ა. შ.), "სინათლე" (იოან. 1‑12; 1 იოან. 1, 5‑7; 2, 8‑10), "სიბნელისგან მოქცევა"; მრავალგზის: "ჭეშმარიტება" (იოან. 1, 14; 1 იოან. 1, 8; 3, 19 და ა. შ.), "მადლი" (იოან. 1, 14‑17; 2 იოან. 3), "სიხარული" (იოან. 3, 29 და ა. შ.; 1 იოან. 1, 4; 2 იოან. 12; 3 იოან. 4), "ხორცი (იოან. 1, 13‑14; 6, 53‑56 და ა. შ.; 1 იოან. 4,2) და სისხლი (იოან. 6, 53‑56; 19, 34; 1 იოან. 1, 7; 5, 6‑8) უფლისა", "განკითხვა" (იოან. 3, 19 და ა. შ.; 1 იოან. 4, 17; 2, 18 და ა. შ.), "ცოდვათა მიტევება" (შდრ. იოან. 20, 23; 1 იოან. 1, 9; 2, 12; შდრ. 3, 5), "ჩვენს მიმართ ღვთის სიყვარული" (იოან. 3, 16; 14, 23; 17, 23; 1 იოან. 3, 1; 4, 11 და ა. შ.), "ერთმანეთის მიმართ სიყვარულის მცნება" (იოან. 13, 34; 15, 12‑17; 1 იოან. 3, 23 და ა. შ.), რომ უნდა "დავიცვათ ყველა მცნება" (იოან. 15, 10; 1 იოან. 2, 3; 3, 22 და ა. შ.); მხილება "ქვეყნიერების" (იოან. 16, 8; 1 იოან. 2, 16), "ეშმაკის" (1 იოან. 3, 8; 2, 14 და ა. შ.), "ანტიქრისტეს" (1 იოან. 2, 18); "სულიწმინდის აღთქმა" (იოან. 14, 16 და ა. შ.; 1 იოან. 3, 24; 4, 13; შდრ. 2, 20), "ღვთის ძეობილობა" (იოან. 1, 12; 11, 52; 1 იოან. 3, 1‑2 და ა. შ.); ჩვენგან მუდმივი მოთხოვნა "რწმენისა" (იოან. 1, 7 და ა. შ.; 1 იოან. 5, 4); "მამა" და "მე" (იოან. 3, 36 და ა. შ.; 1 იოან. 4, 14 და ა. შ.) - ყველგან გვხვდება ეს სიტყვები. და მთლიანად ყველა ადგილის გავლით ერთსა და იმავე დამახასიათებელ შეფერილობას ხედავ სახარებაშიც და ეპისტოლეშიც. "გამოცხადება" ამათგან ძალიან განსხვავებული და უცხოა, არაფრით არის მათთან დაკავშირებული და მახლობელი, და ძლივს აქვს, როგორც იტყვიან, მათთან საზიარო მარცვალი. ეპისტოლე (არაფერს ვამბობ სახარებაზე) "გამოცხადების" არც ხსენებას, არც აზრს არ შეიცავს, არც "გამოცხადება" - ეპისტოლისას, მაშინ როცა პავლე ეპისტოლეებში თავისი გამოცხადების შესახებ ზოგ რამეს წარმოაჩენს ისეთს, რაც ცალკე არ ჩაუწერია. "გარდა ამისა სტილის მეშვეობითაც შეიძლება აღინიშნოს სახარებისა და ეპისტოლის განსხვავება "გამოცხადებისგან". რადგან ისინი არა მხოლოდ განუხრელად არის ელინთა ენის მიხედვით დაწერილი, არამედ აზრის სიტყვიერი გამოხატვის უდიდესი მჭევრმეტყველების ხელოვნება არის ნაჩვენები სიტყვებით, სილოგიზმებით და წინადადების წყობით, და სრულიად არ მოიპოვება მათში ბარბარიზმი, სოლიციზმი*, ან რაიმე ვულგარიზმი. რადგან, როგორც ჩანს, მწერალს აქვს უფლისგან მიმადლებული ორივე სახის სიტყვა, ცოდნისაც და მეტყველებისაც. მეორე მწერალს კი, არ ვკამათობ, რომ უხილავს გამოცხადებები, მიუღია ცოდნა და წინასწარმეტყველება, მაგრამ ვხედავ, რომ მისი მეტყველება და ენა არ არის ზედმიწევნით ელინური, არამედ იყენებს ბარბაროსულ იდიომებს და ზოგ ადგილას სოლიციზმებსაც, რომელთა ჩამოთვლა ახლა აუცილებელი არ არის. რადგან არა დასაცინად ვამბობ ამას (ნურავინ იფიქრებს ამას), არამედ მხოლოდ ამ წერილების განსხვავებულობის დასადგენად". აქედან კარგად ჩანს, თუ როგორი დამოკიდებულება არსებობდა ამ წიგნის შესახებ პირველ ოთხ საუკუნეში, გამომდინარე ტექსტის სირთულიდან. ამიტომ გვმართებს დიდი სიფრთხილე, როდესაც ვსაუბრობთ ამა თუ იმ სწავლების შესახებ გამოცხადებიდან. მხოლოდ ერთ კონკრეტულ მაგალითს მოვიტან იმის შესახებ, თუ რატომ არის საფრთხილო ამ წიგნის განმარტება. "გამოცხადების" XX თავში ვკითხულობთ "ვიხილე ზეცით ჩამომავალი ანგელოზი, რომელსაც ხელთ ეპყრა უფსკრულის გასაღები და გრძელი ჯაჭვი. და შეიპყრო ურჩხული, დასაბამიერი გველი, რომელიც არის ეშმაკი და სატანა, და შეკრა იგი ათასი წლით. უფსრულში ჩააგდო და შიგ გამომწყვდეული ბეჭდით დაბეჭდა, რათა აღარ აცთუნებდეს ხალხებს, ვიდრე არ გასრულდება ათასი წელი, რის შემდეგაც მცირედი ხნით დაიხსნის თავს. ვიხილე ტახტნი და მათზე მსხდომარენი, რომელთაც მიეცა ხელმწიფება მსჯავრის აღსრულებისა, და იესოს მოწმობისა და ღვთის სიტყვისათვის თავმოკვეთილთა სულები, რომლებიც არც მხეცს ეთაყვანენ, არც მის ხატებას, და არ მიიღეს მისი ნიშანი თავიანთ შუბლსა თუ ხელზე; ამიტომაც გაცოცხლდნენ და ქრისტესთან ერთად სუფევდნენ ათას წელიწადს. დანარჩენი მკვდრები კი არ გაცოცხლებულან ათასი წლის გასრულებამდე. ეს არის პირველი აღდგომა." (20, 1-5). სწორედ ამ მუხლების საფუძველზე პირველი საუკუნეების ეკლესიაში გაჩნდა ე.წ. ქილიაზმის (ათასწლეული) ერესი, რომელმაც თვით ეკლესიაშიც კი შეაღწია: მაგ. წმ. ირინეოს ლიონელი ამბობს: "”ისინი (უკეთურნი, ე.ჭ.) ვერ ცნობენ ღვთის განგებულებას, ვერც მართალთა აღდგომისა და სასუფევლის საიდუმლოს, რაც არის დასაბამი უხრწნელებისა და რომლის მიერაც ღვთის შემეცნებაში წარემატებიან ღირსეულნი... ამ განახლებულ შესაქმეში, ღვთის გამოჩინების ჟამს, უპირველესად აღდგებიან მართალნი და დაიმკვიდრებენ კიდეც იმას, რაც ღმერთმა აღუთქვა მამებს ანუ იმეუფებენ მასთან (მაცხოვართან, ე.ჭ.) ერთად, ხოლო განკითხვა შემდეგ იქნება, რადგანაც მართებულია, რომ თვით შესაქმეში მიიღონ მათ ნაცვალგება მათი ღვაწლისა, სადაც აწამეს და გვემეს ისინი და ტანჯეს ყოველგვარი სახის სატანჯველით, რომ ამავე შესაქმეში, სადაც სიკვდილი უსაჯეს ღვთის სიყვარულისათვის, ახლად იცხოვრონ მათ, რომ ამავე შესაქმეში, სადაც დაითმინეს მათ მონობა, იმეუფონ, რადგანაც ღმერთი ყოვლად მდიდარია და ყოველივე მას ეკუთვნის. ამიტომაც ხამს, რომ ეს შესაქმე, აღდგენილი პირველსახეში, იყოს მართალთა სამფლობელო შეუზღუდველად” აგრეთვე წმ. იუსტინე მარტვილიც ამბობს: "ამ მხრივ იუსტინე, როგორც ჩანს, იზიარებდა მილენარისტთა მოძღვრებას ათასწლეულის შესახებ. იგი აღნიშნავს: “ხოლო მე და ყველამ მათ, რომლებიც აგრეთვე მართლმოაზროვნე (“ორთოგნომენეს”) ქრისტიანები არიან, ვიცით, რომ იქნება ხორცით აღდგომა და როგორც აღიარებენ ეზეკიელი, ესაია და სხვა წინასწარმეტყველნი, ათასი წელი (ვიქნებით) აშენებულ, შეკრულ და გავრცობილ იერუსალიმში... ჩვენს შორის ერთმა კაცმა, სახელად იოანემ, ქრისტეს ერთ-ერთმა მოციქულმა მასზე აღსრულებულ “გამოცხადებაში” იწინასწარმეტყველა, რომ ქრისტეს მორწმუნენი ათას წელს დაჰყოფდნენ იერუსალიმში, ამის შემდეგ კი მოხდებოდა საყოველთაო (“კათოლიკე”) და, მოკლედ რომ ვთქვათ (“სჳნელონტი ფანაი”), ერთსულოვანი (“ჰომოთჳმადონ”) საუკუნო აღდგომა ყველასთან ერთად და განკითხვა მათი” ეს სწავლება სახეზე იყო III საუკუნეშიც, რასაც ფართო ხასიათი მისცა ვინმე ნეპოტმა, ვისთან პოლემიკაშიც წმ. დიონისე ალექსანდრიელმა ამხილა ეს მოძღვრება. მინდა სრულად წარმოვადგინო ეს თავი ევსების "საეკლესიო ისტორიიდან", რადგან ერთ-ერთი შესანიშნავი მაგალითია იმისა, თუ როგორი დამოკიდებულება უნდა გვქონდეს გაუკუღმართებულ ადმაიანებთან. -------------------- სათნოება თვითკმარია ბედნიერებისთვის კლიმენტი ალექსანდრიელი |
![]() ![]() |
მსუბუქი ვერსია | ახლა არის: 15th June 2025 - 08:00 PM |
მართლმადიდებლური არხი: ივერიონი
ფორუმის ელექტრონული ფოსტა: იმეილი